Spelregels

Raad de Kaart spellen

Hoe speel je de Raad de Kaart spellen?

Bij Raad de Kaart duurt elke ronde een halve minuut, dit zorgt er ook voor dat het spel boeiend blijft. In die ronde van van een halve minuut kunnen spelers maximaal 5 goede antwoorden geven.

De voorbereiding:

Om te beginnen leg je alle kaarten op met dezelfde kleur naar boven op elkaar. Hier bovenop leg je de afdek-kaart, dit is de eerste kaart met het logo. Daarnaast zorg je dat iemand de stopwatchfunctie op zijn smartphone in aanslag heeft. Daarna worden de spelers opgedeeld in twee groepen. In elk team wordt één persoon van de deelnemers een beschrijver en de andere worden de benoemers. Deze rol zal tijdens het spel nog gewisseld worden (elke beurt).

De beste en meest volwassen manier om te bepalen wie mag beginnen is nog steeds met steen-schaar-papier.

Het spelverloop:

Het doel van het spel is om binnen een halve minuut de 5 verschillende begrippen te raden die een teamgenoot aan je probeert te beschrijven. Wanneer je een begrip goed hebt geraden krijg je er een punt bij. Het team dat als eerste 30 punten heeft verzameld, wint het spel. Het kan handig zijn om met pen en papier te turven wat de stand is.

De beschrijver mag de kaart pas zien als de stopwatch is ingegaan. Op de kaart die de beschrijver te zien krijgt staan 5 begrippen, deze 5 begrippen moet hij binnen een halve minuut proberen te omschrijven. De beschrijver mag wel zelf kiezen in welke volgorde hij deze zal beschrijven. De beschrijver moet de omschrijving zo snel mogelijk doen want in dezelfde tijd moet er ook geraden worden. Het beschrijven en raden stopt dus wanneer de tijd op is.

Wanneer groep 1 zijn beurt voorbij is, doet groep 2 hetzelfde tot één groep de finish gehaald heeft. De rol beschrijver wordt wel telkens doorgegeven aan een andere lid van de groep bij de volgende beurt.

Raad de Kaart spelregels

Het is handig om de spelregels te kennen voor je begint met het spelen van het spel. Het is misschien ook een goed idee om onderling af te spreken wat jullie goed en niet goed zullen keuren. Wanneer je de regels overtreedt, stopt je beurt (en dus de beurt van het team).

  • Je mag nooit een woord op een kaart gewoon aanwijzen
  • Je mag niet naar letters verwijzen
  • Je mag ook geen woord beschrijven waarnaar het klinkt of waarop het rijmt
  • Je mag geen namen of woorden die op de kaartjes staan gebruiken
  • Je mag ook geen afgeleide namen gebruiken

 

spellen overzicht